יום חמישי, 10 באוקטובר 2013

התאמת כמות לסיפרה בהמחשה

העברת נושא הספרות והתאמת כמות לסיפרה הוא ע-נ-ק-י. אפשר ליישם אותו כמעט על כל דבר. לכן אני אוהבת לעבוד עם דברים מוחשיים. אין דבר שממנו לומד ילד בגיל הרך יותר מאשר עם חפצים מוחשיים וצורך אישי.

את הפעילות הבאה ביצעתי עם חצאי גן (בערך 17 ילד בקבוצה).

שלב ראשון:
על לוח שטיח הידבקתי עם סקוצ'ים את זחל המספרים שהשאלתי לצורך המקרה מלוח המתמטיקה. לקחתי מספרים כמספר ילדי הקבוצה.
חילקתי לכל ילד מספר אקראי ועל הלוח עצמו הדבקתי רק את ראש הזחל כסימון להתחלה.
כל ילד היה צריך לקום בתורו ולהצמיד את המספר שבידו. היה עליהם לקום לפי סדר רציף עולה. אסור לילד לקום לפני שחברו התיישב חזרה במקומו.
כך היה עליהם לפעול עד שכולם קמו ושמו את חלקי הזחל לפי רצף מספרי נכון.
מדדתי להם עם סטופר את הזמן שלקח להם לעשות זאת. ולמען התחרות (שתמיד מעודדת להצלחה במקרים כאלה) הודעתי לכל קבוצה שאני מודדת לכל אחת מהן זמן ואכריז על המנצח במפגש המעבר.

שלב שני:
פיזרתי חישוקים במרכז החדר.
בכל חישוק שמתי מספר שהורדתי מגופו של הזחל שהרכבנו בחלק הראשון.
בכל פעם הזמנתי זוג ילדים שיתאימו מספר פריטים לסיפרה שבתוך החישוק. לא משנה אילו פריטים. העיקר שכמות הפריטים תתאים לסיפרה שבתוך החישוק.
בכל פעם בדקנו האם הוכנס מספר פריטים מתאים. אם הכמות לא התאימה למספר השלמנו או החסרנו לפי הצורך. (כאן נכנס גם טיפה חיבור וחיסור)
לאחר שסיימנו את כל החישוקים בחרתי ילדים שיחסירו פריטים ויחזירו למקום. בכל פעם בחר ילד חישוק והחל להוציא ממנו פריטים ולהחזיר למקום. בכל פעם שהוציא פריט ספרנו כלפי מטה. אם היו 4 פריטים בחישוק מנינו 4, ואחרי הוצאת פריט אחד אמרנו 3 ולאחר מיכן 2 וכך עד 0

הילדים ממש אהבו את הפעילות וכשגילו שהם יכולים לשים כמעט כל פריט שיחפצו בו בכלל זרמו עם התהליך.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה