יום ראשון, 29 בדצמבר 2013

חשבון פיראטי

מה עושים עם גן ובו 22 בנים? זורמים איתם!
באחד הימים הוציא אחד הילדים מתיקו כובע פיראטים ורטיה. מיד שלפתי אל-בד ומספריים והכנתי מספר בנדנות עם סמל של גולגולת עליהן. הילדים ממש התלהבו. חשבתי להמשיך ולזרום עם הנושא. מכיוון שבגן זה אני עובדת על נושא המתמטיקה החלטתי ללמד חשבון דרך נושא הפיראטים. לשם כך ישבתי ה-מ-ו-ן זמן להכין כל מיני משחקים.



על לוח המתמטיקה:

1. בראש לוח המתמטיקה שמתי שרשרת דגלים.
2. משחק מסלול אי המטמון. ההוראות בקובץ עצמו. את החיילים גזרתי, ניילנתי והדבקתי עם דבק חם על מכסים של טושים.

3. כרטיסיות התאמת כמות לסיפרה: יש למנות כמה פריטים בכרטיסיה ולסמן את המספר המתאים. אני נתתי לילדים עיגולים קטנים מקרטו שהיו בגן. אפשר כמובן לתת להם טוש מחיק ומטלית לחה כדי למחוק אח"כ.
4. אומדן: הדפסתי תיבת אוצר לקיפול והדבקה. את הנייר המודפס הדבקתי על קרטון עבה ואז חתכתי עם סכין יפני והדבקתי את הקופסא. בתוך הקופסא שמתי גולות. את המשחק יכולים לשחק 2-5 ילדים. כל ילד בתורו חופן מספר גולות ומראה לחבריו. לאחר מיכן הוא סוגר את היד וכל ילד צריך לאמוד כמה גולות הוציא. הילד שהיה קרוב ביותר מנצח. התור עובר לחבר הבא לפי סדר השעון.
5. ג'ק ספרו: יצרתי בובת פיראט מנייר טואלט. לקחתי סלסילה ושמתי בה מספר מטבעות. מספר המטבעות יכול להישתנות בהתאם למספר שאתן מעוניינות שהילדים יחקרו. ילד אחד לוקח את הבובה ו"גונב" מספר מטבעות. את המטבעות הוא מכניס לתוך הגליל. הילדים נזכרים כמה מטבעות היו ומונים כמה נותרו. עכשיו עליהם "לנחש" כמה מטבעות גנב ג'ק.
6. ספינות פיראטים: יצרתי ספינות פיראטים מקרטון מהאתר הזה. בתוך הספינות שמתי קלקר. ועל התורן הדבקתי עיגולי מגנט. הדפסתי דמויות פיראטים עליהם עשיתי למינציה. את הדמויות הדבקתי עם דבק חם לקיסמים. לקחתי סלסילה ושמתי בה קוביה עם מספרים מ  5-10 ובנוסף שמתי מספרים מגנטיים. הילדים מטילים את הקוביה ולוקחים מספר פיראטים מתאים. עכשיו יש לחלק את הפיראטים לשתי הספינות. לאחר שהכנסנו את הפיראטים לספינות מניחים על התורן מספר מגנטי שתואם את כמות הפיראטים על אותה ספינה. אפשר להעביר פיראטים בין הספינות ולחלקם באופן שונה עד שמגלים את כל ההרכבים של אותו מספר.

 


 
 
 
במפגש הבוקר:
מכיוון שהילדים יושבים במקומות קבעים יכולתי לחלק את הגן לשתי קבוצות קבועות.
אני שמה על הראש בנדנה שחורה (אם יש לכן כובע מתחפושת פיראטים זה אפילו טוב יותר) וכך אני הופכת ללוסידה הפיראטית. לוסידה היא קשוחה אך גם רחמנית והיא אוהבת חידות. בכל מפגש לוסידה "חוטפת" לכל קבוצה פיראט אחד ומכניסה אותו לכלא (שולחן הפוך במרכז המפגש). על מנת לשחרר את השבויים צריכה הקבוצה שלהם לענות לפחות על שלוש חידות מתוך חמש. בנוסף, על כל תושבה נכונה זוכה הקבוצה בנקודת זהב. אם הקבוצה לא הצליחה לענות על שלוש חידות במפגש הבא השבוי חוזר לכלא.
לאחר תקופה משווים איזו קבוצה קיבלה הכי הרבה נקודות זהב.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה