יום שישי, 22 בנובמבר 2013

אומנות חורפית - אפרורי מול עליז

על מנת להציג את ההבדל בין צבעים שמחים לאפרוריים החלטתי לעשות עבודה של רקע חורפי ואפור במנוגד לשלל מטריות צבעוניות ועליזות.
בשלב הראשון הנחתי לפני הילדים פלטה של צבעי מים ודנו מהם צבעים אפרוריים ועצובים. מה צבעי השמים ביום אפור?
הילדים צבעו את הדף הלבן בצבעים אפרוריים: אפור, שחור, כחול כהה. אין כאן כ"כ מקום לאינטרפנטציה אישית כי אנו דנים כאן במה שמקובל ובצבעי השמים ביום חורף גשום.
 
לצערי הרב, צבעי מים עובדים הכי טוב על דפים המיועדים לצבעי מים. לרוב אין את הדפים הללו בדן, כי הם יקרים. עבודה עם צבעי מים על דף רגיל, או רפילו בריסטול סטנדרטי היא די מתסכלת כי הם נקראים והבריסטול מתקלף. לא ניתן לשחק עם הצבעים יותר מדי ולהגיע לעומק מקסימלי. משום כך, לאחר ניסיון אחד עם צבעי מים עברנו לגואש. גם כאן נתקלתי בבעיה. קודם כל כי הסתבר לי ששמתי צבעים כהים מדי (אופס גדול !!!!),  ובהמשך: יש בעיה לפרוש מול הילדים פלטה של צבעי גואש ממנה יצטרכו לבחור כשאת יודעת מראש שחלק מהצבעים לא יכללו בתהליך העבודה עצמו. לכן קודם דיברתי עם הילדים על נושא הצבעים ורק אחרכך הגשתי להם את הצבעים. ההוראה הברורה ביותר כאן היא לא להשאיר שטח לבן בכלל.

בשלב השני, הנחתי על השולחן מטריות קרטון. כל ילד קיבל שתיים עם אפשרות לקחת מטריות נוספות ככל שיחפץ. הוצאתי מהשולחן את צבעי הגואש והחלפתי אותם בטושים. השטח שעליהם לצבוע הוא קטן ולכן טושים ממש מתאימים למדימה והילדים שמחים מאוד לקבל אותם. ביררנו מהם צבעים עליזים ושמחים. אילו צבעים גורמים להם לשמחה? באילו צבעים משתמשים בד"כ לציורים שמחים? השטרתי את כל סוגי הצבעים על השולחן ובירשתי מהילדים לצייר דוגמאות עליזות בצבעים עליזים. לאחר שסיימו לקח כל ילד את הרקע שצבע והדביק עלוו את המטריות. לרגל המטריה השתמשנו בגפרורים צבעוניים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה